Navigation Menu

running tips for the summer


W a t  een hitte! In onze tuin staat alweer het minizwembadje op, ik loop alweer twee dagen in m'n bikini rond en de eerste barbecue hebben we ook eindelijk gehad. Heel erg genieten natuurlijk, maar waar ik altijd zo'n moeite mee heb, is het sporten. En dan vooral hardlopen in dit weer. Vandaar dat ik vandaag een aantal tips wil geven, waar jullie hopelijk ook iets aan hebben! :)
  • Ga niet midden op de dag rennen, maar 's ochtends of 's avonds. Als je vroeg genoeg in de ochtend gaat (uiterlijk vóór 9 uur), is de lucht nog een beetje fris van de nacht ervoor. 's Avonds is het nog vaak erg benauwd, dus ik ga zelf het liefst in de ochtend! (Pluspunt: je voelt je de hele dag fit!)
  • Neem een fles water mee! Ik neem zelf meestal alleen m'n telefoon en stopwatch mee, maar met warme temperaturen merk je meteen hoe droog de lucht is en verlang je al snel naar een slok water. Drink daarnaast de hele dag door voldoende water. Twee liter water is echt nodig!
  • Ren niet aan één stuk door, maar doe intervallen. Zelf houd ik hier sowieso meer van, want het is een stuk effectiever én efficiënter. Je lichaam moet op deze manier harder werken, terwijl het wel tussendoor rust krijgt. In plaats van twintig minuten aan één stuk, ren je nu bijvoorbeeld 2x 5 minuten, 4x 2 minuten en 2x 1 minuut met telkens een minuut rust tussendoor. Je zult merken dat je op deze manier meer uit je workout kunt halen én je hebt tijd om tussendoor even af te koelen in de schaduw met een slok water. 
  • Zoek een koele omgeving op. Ga niet ergens lopen waar geen schaduw is. Het bos is de ideale plek: er is genoeg schaduw, veel zuurstof en een zachtere ondergrond, wat natuurlijk ook beter is voor je gewrichten. Heb je geen bos in de buurt? Probeer dan in ieder geval het asfalt te vermijden. Asfalt neemt namelijk veel warmte op en is slecht voor je gewrichten.
  • Probeer hardlopen eens te combineren met andere oefeningen. Ga bijvoorbeeld eens tien minuten hardlopen en doe daarna thuis nog een tiental squats of buikspieroefeningen. Bij dit soort oefeningen heb je minder last van de warmte, je kunt ze zelfs eventueel binnen doen, en je traint gelijk meerdere spiergroepen. 

8 opmerkingen:

  1. Ik wil ook heel graag gaan hardlopen deze zomer, maar ik moet de motivatie om ook daadwerkelijk te beginnen nog een beetje vinden. Je outfit heeft trouwens wel een leuk kleurtje! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een handige tips! Ik heb altijd een hekel aan hardlopen met warm weer aangezien ik asthma heb en met het warm weer raak ik daardoor nog sneller buiten adem. Maar doe jij altijd hardlopen met interval? Want ik deed het eerst gewoon zo lang mogelijk maar toen ik het eenmaal een half uur kon vond ik het saai worden en vandaar dat ik het nu al 3 weken niet meer heb gedaan haha. Dus ik was eigenlijk opzoek naar iets anders :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja precies dat had ik ook altijd! Ik doe nu af en toe nog aan één stuk, maar meestal inderdaad interval :) En dan gewoon van te voren even bedenken hoe lang je ongeveer wilt gaan en dan zo opsplitsen als je zelf wilt! Dus je kunt ook gewoon 10 x 2 minuten rennen ipv 2 x 5, gewoon kijken wat je zelf fijn vindt! En zo kun je dus inderdaad lekker afwisselen en wordt het ook niet zo saai ;) xx

      Verwijderen
  3. Weet je wat het nadeel is met bos, teken brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke tips! Ik ga toevallig zometeen een rondje doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een fijne tips! Ik wil het ook weer oppakken, maar vind hardlopen eigenlijk niet zo fijn en ik heb geen idee waardoor het komt terwijl het wel goed voor je is. Straks heb ik alle tijd van de wereld (natuurlijk wel op zoek naar een leuke baan) en ga ik het denk ik weer oppakken! Bedankt voor het delen, de foto is trouwens echt heel leuk! :)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto weer Mies en ontzettend handige tips! Oh oh, ik was toch laatst van plan om hard te gaan lopen? Nou, heb ik ook een keertje gedaan maar krijg de zin niet meer uit me, haha! Ik heb ook altijd een hekel aan hardlopen als het zo ontzettend warm is, maar deze tips zullen heel veel schelen :) Ik wil het van de zomer proberen op te pakken, of in ieder geval iets daarvoor, maar we zullen zien of Sharon dat ook echt gaat doen haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijne tips! :) Ik ben bij mijn wekelijkse looprondje ook maar 's avonds gegaan in plaats van 's middags, want het was echt veel te warm. Maar wel echt fijn om te lopen als het zo'n mooi weer is :) Ohja, en met lopen bedoel ik rennen ^^

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je reactie ♡